Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: bloggdesign-html-och-css
Läst 1710 ggr
ponnyfotot
0

akut hjälp med menyn

Tina-A
0

Du måste ha gjort något när du försökte ändra texten på det i menyn eller när du försökte dela upp i boxar. Du har suddat bort senaste inläggen och kategorier, men arkiv finns kvar.. Det är nog någon du kod försök lägga in som strular eller så har du råkat sudda något som behövdes finnas där!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jess89
0

kan du vara snäll och lägga ut kodningen så kan vi lättare hjälpa dig!

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

fidojunior
0

Svårt att veta om du inte säger vad det är du har försökt ändra och hur du vill att det ska vara. Säger som #2 också.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

ponnyfotot
0

här har ni hela meny koden från side och neråt

Arkiv och kategorier ska tas bort dom enda meny rubrikerna som ska finnas är sök i bloggen, Ni hittar oss här, senaste inlägg,  Länkar och bildänkar, iden ordningen. hoppas någon kan fixa. Sen om det är det någon som kan vara snäll och dela up menyn i boxar med rundade härn så vore det guld värt!

• ${LinkName}
  •    

http://stats.blogg.se/?id=${BlogID}" border="0" width="0" height="0" alt="" />

Mimmi
    0

Du måste kolla igenom alla dina divar så att de öppnas och stängs på rätt ställe, och att de över huvud taget har början och slut.

Du behöver också se över dina listor. Under "Ni hittar oss här" finns en

men inga
    • , och jag hittar stängnignstaggar som inte tycks ha någon början.

Ett tips är att klistra in hela din kod i ett passande program, t.ex. notepad, och göra en ordentlig indentering - då borde du hitta lite fel.

ponnyfotot
    0

fatta inte mycket där #5 "

• " vadå?

• Mimmi
    0

• står för list item. De olika punkterna i en meny är list items (listobjekt). En
      (osorterad lista), ska se ut såhär:

• Listobjekt1
      • Listobjekt2

Under "Ni hittar hos här" startar du en ul, men har bara länkar inuti den. Du behöver alltså göra länkarna till listobjekt, genom att sätta

• -taggar runt dem.

Som jag skrev till dig i en annan tråd rekommenderar jag verkligen att du går igenom en guide i grundläggande HTML. W3Schools har omfattande nybörjarguider som du borde kika på! Att bara gissa sig fram när man designar leder ofta till att man lär sig fel.

• ponnyfotot
    0

vad gör igentligen dom här koderna?

Fick för mej att dom var helt onödiga?

Mimmi
    0

De är inte nödvändiga, och du förstör inget på sidan om du tar bort dem. Det är en lista med böcker, en med musik och en med filmer. Om inga sådana listor finns så visas inte detta - det är det if betyder. Om (if) det finns en boklista så visas allt det som finns under fram till  .

Du har dock råkat få med en för mycket, den första raden är en stängningsdiv men den har inget att stänga.

ponnyfotot
    0

tack för hjälpen

nu ser det ut såhär…

jag fattar inte den där html guiden är inte så bra på engelska..

Skulle du kunna fixa till koden ? då alla divar och så blir rätt?

• ${LinkName}
  •    

http://stats.blogg.se/?id=${BlogID}" border="0" width="0" height="0" alt="" />

Mimmi
    0

Här har du en HTML-guide på svenska, har dock ingen aning om den är bra eller inte. Men jag rekommenderar att ge det ett försök.

Jag tänker vara envis och tycka att du får fixa det där själv! Det är inte alls svår HTML att se till att alla divar har korrekt början och slut, jag tror du fixar det jättebra själv!

Som sagt rekommenderar jag att du öppnar en textredigerare och klistrar in din kod för att sätta igång och indentera den ordentligt. Det är en rätt viktigt grej för att din kod ska bli överskådlig och lätt att hitta i. När man indenterar låter man varje sak som ligger inuti en annan hoppa en några mellanslag eller ett tabb. På Hemsidor iFokus hittade jag en artikel om detta: http://hemsidor.ifokus.se/articles/4d714230b9cb462244057a8e-formatering-av-koder.

När du gjort det med din kod kommer du se direkt var felen ligger.

MajaL
    0

#11 Bra länk! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[teekan]
    0

Har blogg och hade en på blogg.se men förstod inte allt så bytte till devote.se som var bättre tyckte jag… så hoppas allt gick bra å jätte fin blogg! :) MVH Josefin.

Fridaaaa
    0

#13 Jag tycker devote är sämre än blogg.se ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ponnyfotot
    0

#13 det har löst sig nu :)

#14 det tycker jag oxå plus att det finns sämre design möjligheter på devote…